Algemene voorwaarden
Artikel 1: Toepasselijkheid, definities
Deze voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod en iedere overeenkomst van koop en verkoop, evenals op iedere opdracht tot ontwikkeling of productie van producten door EcoStel B.V., gevestigd te [Jouw Plaatsnaam], hierna te noemen “EcoStel”.
De koper of opdrachtgever zal verder worden aangeduid als “de klant”.
Onder “schriftelijk” in deze algemene voorwaarden wordt verstaan: per brief, e-mail, fax, of elk ander communicatiemiddel dat gezien de huidige technische stand en maatschappelijke opvattingen hiermee gelijkgesteld kan worden.
Onder “opdracht” wordt in deze voorwaarden verstaan: een door de klant verstrekte of tussen partijen overeengekomen opdracht tot het ontwikkelen of produceren van op maat gemaakte producten.
Het niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling in deze algemene voorwaarden laat de geldigheid van de overige bepalingen onverlet.
Bij conflicten of tegenstrijdigheden tussen deze voorwaarden en een vertaalde versie ervan, prevaleert de Nederlandse tekst.
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolg- of deelopdrachten die voortvloeien uit de oorspronkelijke overeenkomst.
Indien EcoStel deze voorwaarden meerdere keren aan de klant heeft verstrekt, wordt dit beschouwd als een bestendige handelsrelatie en hoeft EcoStel niet elke keer opnieuw deze voorwaarden te verstrekken om deze van toepassing te laten zijn op toekomstige overeenkomsten.
Artikel 2: Aanbod, offertes, prijzen
Elk aanbod en elke offerte van EcoStel is geldig voor de daarin vermelde termijn. Als er geen geldigheidstermijn is vermeld, is het aanbod vrijblijvend. EcoStel heeft het recht om een vrijblijvend aanbod of offerte binnen 2 werkdagen na acceptatie te herroepen.
De in een aanbod, offerte of prijslijst vermelde prijzen zijn exclusief BTW en bijkomende kosten, zoals transport-, verzend-, administratiekosten en declaraties van ingeschakelde derden.
Een samengestelde offerte of aanbod verplicht EcoStel niet om een deel van de diensten te leveren tegen een overeenkomstig deel van de prijs.
Indien het aanbod of de offerte is gebaseerd op door de klant verstrekte informatie, en deze informatie blijkt onjuist of onvolledig, dan heeft EcoStel het recht om de prijzen en/of levertijden aan te passen.
Het aanbod, de offerte en de prijzen gelden niet automatisch voor nabestellingen of deelbestellingen.
Getoonde en/of verstrekte modellen, specificaties van kleuren, afmetingen en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op de website van EcoStel zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden slechts ter indicatie. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend door de klant.
De verstrekte modellen blijven eigendom van EcoStel en dienen op eerste verzoek op kosten van de klant te worden geretourneerd.
Indien er tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering hiervan omstandigheden ontstaan die de kostprijs voor EcoStel verhogen, zoals wijzigingen in wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen of prijsstijgingen van benodigde materialen, heeft EcoStel het recht om de overeengekomen prijzen dienovereenkomstig te verhogen.
Artikel 3: Totstandkoming overeenkomsten
De overeenkomst komt tot stand nadat de klant het aanbod van EcoStel heeft geaccepteerd, ook indien deze acceptatie op ondergeschikte punten afwijkt van het aanbod. Wanneer de acceptatie van de klant echter op wezenlijke punten afwijkt, komt de overeenkomst pas tot stand als EcoStel schriftelijk met deze afwijkingen heeft ingestemd.
EcoStel is pas gebonden aan:
- een bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
- mondelinge afspraken;
- aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of de overeenkomst;
na schriftelijke bevestiging hiervan aan de klant of zodra EcoStel zonder tegenwerping van de klant is begonnen met de uitvoering van de bestelling of afspraken.
Artikel 4: Inschakeling derden
Indien een goede uitvoering van de overeenkomst dit volgens EcoStel vereist, mag zij bepaalde leveringen door derden laten uitvoeren.
Artikel 5: Verplichtingen van de klant
De klant moet ervoor zorgen dat:
- alle benodigde informatie voor de uitvoering van de overeenkomst tijdig en op de gewenste wijze aan EcoStel wordt verstrekt en dat deze informatie juist en volledig is;
- eventuele door de klant verstrekte gegevensdragers, bestanden, e.d. vrij zijn van virussen en defecten.
De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte informatie en vrijwaart EcoStel voor aanspraken van derden die voortvloeien uit onjuiste of onvolledige informatie.
EcoStel zal de door de klant verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen en alleen aan derden verstrekken voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.
Alle door EcoStel geleverde zaken mogen door de klant uitsluitend worden doorverkocht in de originele verpakking van EcoStel. De klant mag geen wijzigingen aan de originele verpakking aanbrengen en dient beschadiging te voorkomen.
Indien de klant niet of niet tijdig aan deze verplichtingen voldoet, heeft EcoStel het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat de klant wel aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De kosten die ontstaan door de opgelopen vertraging en andere gevolgen hiervan zijn voor rekening en risico van de klant.
Indien de klant zijn verplichtingen niet nakomt en EcoStel nalaat om nakoming te verlangen, tast dit het recht van EcoStel niet aan om op een later tijdstip alsnog nakoming te verlangen.
Artikel 6: Levering, leveringstermijnen
De overeengekomen leveringstermijnen kunnen nooit worden beschouwd als fatale termijnen. Indien EcoStel haar leveringsverplichtingen niet of niet tijdig nakomt, moet de klant haar schriftelijk in gebreke stellen en een redelijke termijn geven om alsnog aan de leveringsverplichtingen te voldoen.
EcoStel is gerechtigd om in gedeelten te leveren, waarbij iedere deellevering afzonderlijk gefactureerd kan worden.
Het risico voor de te leveren zaken gaat over op de klant op het moment van levering, dat wil zeggen op het moment dat de zaken het pand, het magazijn of de fabriek van EcoStel verlaten of wanneer EcoStel aan de klant heeft meegedeeld dat de zaken kunnen worden afgehaald.
Verzending of transport van de zaken gebeurt voor rekening en risico van de klant en op een door EcoStel te bepalen wijze. EcoStel is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, die verband houdt met de verzending of het transport.
Indien EcoStel de zaken zelf bij de klant bezorgt, gaat het risico voor de zaken over op het moment dat deze zaken op de locatie van de klant aankomen en feitelijk aan hem ter beschikking staan.
Indien het door een oorzaak in de risicosfeer van de klant niet mogelijk blijkt om de bestelde zaken (op de overeengekomen wijze) aan de klant te leveren of de zaken niet worden afgehaald, heeft EcoStel het recht om de zaken op kosten en risico van de klant op te slaan. De klant moet EcoStel binnen een door EcoStel te stellen termijn na kennisgeving van de opslag in staat stellen om de zaken alsnog te leveren of deze zaken binnen deze termijn alsnog afhalen.
Indien de klant na de in het vorige lid bedoelde termijn in gebreke blijft aan zijn afnameverplichting te voldoen, is hij direct in verzuim. EcoStel heeft dan het recht om de overeenkomst met onmiddellijke ingang door een schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk te ontbinden en de zaken aan derden te verkopen zonder dat hieruit een verplichting voor EcoStel voortvloeit tot schadevergoeding, kosten of rente. Het voorgaande laat onverlet de verplichting van de klant tot vergoeding van eventuele opslagkosten, vertragingsschade, winstderving of andere schade, of het recht van EcoStel om alsnog nakoming te vorderen.
Een overeengekomen leveringstermijn gaat pas in op het moment dat EcoStel alle voor de levering noodzakelijke informatie en de eventueel overeengekomen vooruitbetaling van de klant heeft ontvangen. Indien hierdoor vertraging ontstaat, wordt de leveringstermijn naar evenredigheid verlengd.
Artikel 7: Verpakking
Verpakking die bestemd is voor hergebruik blijft eigendom van EcoStel. Deze verpakking mag door de klant niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor ze is bestemd.
EcoStel bepaalt of de verpakking door de klant moet worden geretourneerd of dat zij deze verpakking zelf ophaalt en voor wiens rekening dit gebeurt.
EcoStel heeft het recht om voor deze verpakking een vergoeding bij de klant in rekening te brengen. Indien de verpakking door de klant binnen de afgesproken termijn franco wordt geretourneerd, moet EcoStel deze verpakking terugnemen en de in rekening gebrachte vergoeding aan de klant terugbetalen of verrekenen met een vergoeding die de klant voor verpakking moet betalen bij een volgende levering.
Indien de verpakking beschadigd is, incompleet is of verloren is gegaan, is de klant aansprakelijk voor deze schade en vervalt zijn recht op terugbetaling van de vergoeding.
Indien de schade hoger uitvalt dan de in rekening gebrachte vergoeding, hoeft EcoStel de verpakking niet terug te nemen. EcoStel heeft dan het recht om deze tegen kostprijs, verminderd met de door de klant betaalde vergoeding, bij de klant in rekening te brengen.
Voor verpakking die bedoeld is voor eenmalig gebruik, hoeft EcoStel deze niet terug te nemen en mag zij deze bij de klant achterlaten. Eventuele kosten voor het afvoeren zijn dan voor rekening van de klant.
Artikel 8: Meerwerk
Onder meerwerk wordt verstaan: alle extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in de offerte, maar die noodzakelijk blijken of op verzoek van de klant worden uitgevoerd.
Meer- en minderwerk moet schriftelijk tussen EcoStel en de klant worden overeengekomen. EcoStel is pas gebonden aan mondelinge afspraken nadat deze schriftelijk zijn bevestigd of zodra EcoStel zonder tegenwerping van de klant met de uitvoering van deze afspraken is begonnen.
Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats:
- bij wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
- bij onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van geschatte hoeveelheden.
Verrekening van meer- en/of minderwerk vindt plaats bij de eindafrekening, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
Artikel 9: Oplevering en goedkeuring
Voor door EcoStel te ontwikkelen of te vervaardigen zaken is EcoStel gehouden de klant mede te delen dat de werkzaamheden zijn afgerond en de zaken gebruiksklaar zijn.
De zaken worden geacht conform de overeenkomst te zijn opgeleverd indien zij gebruiksklaar ter beschikking van de klant zijn gesteld, de klant de overeengekomen specificaties, eigenschappen, kwaliteiten e.d. heeft gecontroleerd en de opleverstaat of werkbon voor goedkeuring door de klant is getekend.
De zaken worden ook geacht conform de overeenkomst te zijn opgeleverd indien de klant binnen een termijn van 2 weken na de gebruiksklare ter beschikking stelling van de zaken niet heeft gereclameerd bij EcoStel, of zoveel eerder indien de klant de zaken voor deze termijn al in gebruik heeft genomen.
Nog niet verrichte of nog niet voltooide werkzaamheden van door of namens de klant ingeschakelde derden, die van invloed zijn op een behoorlijk gebruik van de zaken, hebben geen invloed op het gebruiksklaar zijn van en de oplevering van deze zaken.
Indien de klant na oplevering nog wijzigingen wenst aan te brengen aan de zaken, zal dit worden aangemerkt als meerwerk. EcoStel heeft dan het recht om de hieruit voortvloeiende kosten en/of de hieraan te besteden tijd afzonderlijk bij de klant in rekening te brengen.
Indien de klant na de oplevering nog gebreken, onvolkomenheden e.d. constateert met betrekking tot de zaken, zijn hierop de bepalingen van het klachtartikel in deze algemene voorwaarden van toepassing.
Artikel 10: Klachten en retourzendingen
De klant moet de geleverde zaken direct na ontvangst controleren en eventuele zichtbare gebreken, beschadigingen en/of afwijkingen in aantallen, afmetingen, kleuren e.d. vermelden op de vrachtbrief of begeleidende bon. Bij het ontbreken van een vrachtbrief of bon moet de klant de gebreken e.d. binnen 2 werkdagen na ontvangst van de zaken aan EcoStel melden, gevolgd door een schriftelijke bevestiging. Bij gebreke van een dergelijke melding worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen en aan de overeenkomst te voldoen.
Overige klachten moeten direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn – schriftelijk aan EcoStel worden gemeld. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de klant. Indien geen expliciete garantietermijn is overeengekomen, geldt een termijn van 1 jaar na levering.
Indien een klacht niet binnen de in de voorgaande leden vermelde termijnen aan EcoStel is gemeld, is geen beroep op de overeengekomen garantie mogelijk.
Bestelde zaken worden geleverd in de bij EcoStel voorradige (groothandels)verpakkingen en/of minimale hoeveelheden of aantallen. In de branche geaccepteerde geringe afwijkingen ter zake opgegeven maten, gewichten, aantallen, kleuren e.d., gelden niet als tekortkoming aan de zijde van EcoStel. Hierbij is geen beroep op de garantie mogelijk.
Klachten schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
De klant moet EcoStel in staat stellen om de klacht te onderzoeken en alle hiervoor relevante informatie verstrekken. Indien voor het onderzoek naar de klacht retourzending noodzakelijk is, vindt deze plaats voor rekening van de klant, tenzij de klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. Het transportrisico is altijd voor de klant.
In alle gevallen vindt retourzending plaats op een door EcoStel te bepalen wijze en in de originele verpakking of emballage.
Geen klachten zijn mogelijk over verkleuringen en geringe onderlinge kleurafwijkingen.
Geen klachten zijn mogelijk over zaken die na ontvangst door de klant geheel of gedeeltelijk zijn be- of verwerkt.
Artikel 11: Garanties
EcoStel zorgt ervoor dat de overeengekomen leveringen naar behoren en conform de in haar branche geldende normen worden uitgevoerd, maar geeft nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk tussen partijen is overeengekomen.
EcoStel staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde.
Indien voor de door EcoStel geleverde zaken door de fabrikant een garantie is afgegeven, zal die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden. EcoStel zal de klant hierover informeren.
Indien het doel waarvoor de klant de zaken wenst te verwerken of gebruiken afwijkt van het gebruikelijke doel van deze zaken, garandeert EcoStel slechts dat de zaken geschikt zijn voor dit doel indien zij dit schriftelijk aan de klant heeft bevestigd.
Geen beroep op de garantie is mogelijk zolang de klant de overeengekomen prijs voor de zaken nog niet heeft voldaan.
Bij een terecht beroep op de garantie zal EcoStel – naar haar keuze – kosteloos zorg dragen voor herstel of vervanging van de zaken, dan wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel in deze algemene voorwaarden.
Artikel 12: Aansprakelijkheid
Buiten de expliciet overeengekomen of door EcoStel gegeven garanties aanvaardt EcoStel geen enkele aansprakelijkheid.
Onverminderd het bepaalde in het vorige lid is EcoStel alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid van EcoStel voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving, geleden verlies, vertragingsschade en/of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
De klant moet al die maatregelen nemen die noodzakelijk zijn ter voorkoming of beperking van de schade.
Indien EcoStel aansprakelijk is voor door de klant geleden schade, is de schadevergoedingsplicht van EcoStel altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat door haar verzekeraar in het betreffende geval wordt uitgekeerd. Indien de verzekeraar niet uitkeert of de schade niet onder een door EcoStel afgesloten verzekering valt, is de schadevergoedingsplicht van EcoStel beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken.
De klant moet EcoStel uiterlijk binnen 6 maanden nadat hij bekend is geworden met of bekend had kunnen zijn met de door hem geleden schade hiervoor aansprakelijk stellen.
EcoStel is niet aansprakelijk en de klant kan geen beroep doen op de toepasselijke garantie indien de schade is ontstaan:
- door ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met de bestemming van het geleverde of in strijd met de door of namens EcoStel verstrekte instructies, adviezen e.d.;
- door ondeskundige bewaring (opslag) van de zaken;
- door fouten of onvolledigheden in de door of namens de klant aan EcoStel verstrekte informatie;
- door aanwijzingen of instructies van of namens de klant;
- doordat door of namens de klant werkzaamheden of bewerkingen aan het geleverde zijn uitgevoerd zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van EcoStel.
In de gevallen genoemd in het vorige lid is de klant volledig aansprakelijk voor alle hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart de klant EcoStel uitdrukkelijk voor alle aanspraken van derden tot vergoeding van deze schade.
De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van EcoStel of haar leidinggevend personeel op directieniveau of indien dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend in deze gevallen zal EcoStel de klant vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden jegens de klant.
Artikel 13: Betaling
EcoStel heeft altijd het recht om (gedeeltelijke) vooruitbetaling of enige andere zekerheid voor betaling van de klant te verlangen.
Betaling moet plaatsvinden binnen een termijn van 30 dagen na de factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De juistheid van een factuur staat vast als de klant niet binnen deze betaaltermijn bezwaar heeft gemaakt.
Indien een factuur na het verstrijken van de betalingstermijn niet volledig is betaald, is de klant aan EcoStel een vertragingsrente verschuldigd van 2% per maand, cumulatief berekend over het openstaande bedrag. Gedeelten van een maand worden daarbij als volle maand gerekend.
Indien na aanmaning door EcoStel betaling alsnog uitblijft, heeft EcoStel het recht om de klant buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00.
Bij uitblijven van volledige betaling heeft EcoStel het recht om de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit deovereenkomst op te schorten totdat de klant alsnog betaald heeft of hiervoor een deugdelijke zekerheid heeft gesteld. Dit opschortingrecht geldt ook als EcoStel al voor het verstrijken van de betalingstermijn gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van de klant te twijfelen.
Door de klant gedane betalingen worden eerst in mindering gebracht op verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de langst openstaande facturen, tenzij de klant bij betaling schriftelijk vermeldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
De klant mag de vorderingen van EcoStel niet verrekenen met eventuele tegenvorderingen die hij op EcoStel heeft. Dit geldt ook als de klant surseance van betaling aanvraagt of failliet wordt verklaard.
Artikel 14: Eigendomsvoorbehoud
EcoStel behoudt zich de eigendom van alle krachtens de overeenkomst geleverde en nog te leveren zaken voor tot het tijdstip waarop de klant al zijn betalingsverplichtingen aan EcoStel heeft voldaan.
De in het vorige lid genoemde betalingsverplichtingen omvatten de koopprijs van de zaken, vermeerderd met vorderingen die verband houden met de levering en vorderingen wegens toerekenbare tekortkomingen van de klant in de nakoming van zijn verplichtingen, zoals vorderingen tot schadevergoeding, incassokosten, rente en eventuele boetes.
Indien het gaat om de levering van identieke, niet individualiseerbare zaken, wordt telkens de partij zaken behorend bij de oudste facturen geacht als eerste te zijn verkocht. Het eigendomsvoorbehoud rust dus altijd op alle geleverde zaken die zich ten tijde van het inroepen van het eigendomsvoorbehoud nog in de voorraad of winkel van de klant bevinden.
Zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust, mogen door de klant in het kader van de normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht, mits hij bij zijn afnemers eveneens een eigendomsvoorbehoud op de geleverde zaken heeft bedongen.
Zolang op de geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag de klant de zaken niet verpanden of de zaken door middel van pandlijsten in de feitelijke macht van een financier brengen.
De klant moet EcoStel direct schriftelijk informeren als derden eigendoms- of andere rechten op de zaken met eigendomsvoorbehoud pretenderen.
De klant moet de zaken zolang het eigendomsvoorbehoud hierop rust zorgvuldig en als identificeerbaar eigendom van EcoStel bewaren.
De klant moet zorgen voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering dat de zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd te allen tijde zijn meeverzekerd en zal EcoStel op eerste verzoek inzage verlenen in de verzekeringspolis en de bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
Indien de klant handelt in strijd met de bepalingen van dit artikel of EcoStel een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, heeft EcoStel en haar werknemers het onherroepelijk recht om het terrein van de klant te betreden en de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken terug te nemen. Dit geldt onverminderd het recht van EcoStel op schadevergoeding, gederfde winst en rente en het recht om de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling, door een schriftelijke verklaring, te ontbinden.
Artikel 15: Intellectuele eigendomsrechten
EcoStel blijft rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten die rusten op, voortkomen uit, verband houden met en/of behoren tot de door EcoStel in het kader van de overeenkomst geleverde of vervaardigde zaken, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De uitoefening van deze rechten is zowel tijdens als na afloop van de uitvoering van de overeenkomst uitdrukkelijk en uitsluitend voorbehouden aan EcoStel.
Dit betekent onder meer dat de klant de door EcoStel geleverde of vervaardigde zaken of onderdelen hiervan niet mag namaken, wijzigen, reproduceren e.d. zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van EcoStel.
De klant staat ervoor in dat de door hem aan EcoStel verstrekte documenten en bestanden geen inbreuk maken op het auteursrecht of enig ander intellectueel eigendomsrecht van derden. De klant is aansprakelijk voor eventuele schade die EcoStel door dergelijke inbreuken lijdt en vrijwaart EcoStel voor aanspraken van deze derden.
Artikel 16: Faillissement, beschikkingsonbevoegdheid e.d.
EcoStel heeft altijd het recht om de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring aan de klant te ontbinden op het tijdstip waarop de klant:
- in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag tot zijn faillissement is gedaan;
- (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
- door executoriaal beslag wordt getroffen;
- onder curatele of bewind wordt gesteld;
- anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen of delen ervan verliest.
De klant moet de curator of bewindvoerder altijd op de hoogte stellen van de inhoud van de overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
Artikel 17: Overmacht
Bij overmacht aan de zijde van de klant of EcoStel heeft EcoStel het recht om de overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de klant te ontbinden of de nakoming van haar verplichtingen jegens de klant voor een redelijke termijn op te schorten zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
Onder overmacht aan de zijde van EcoStel wordt verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van EcoStel, van de door haar ingeschakelde derden of toeleveranciers of overige zwaarwegende redenen aan de zijde van EcoStel.
Als omstandigheden waarin sprake is van overmacht aan de zijde van EcoStel worden onder meer verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, stakingen binnen de organisatie van EcoStel en/of van de klant of dreiging van dergelijke omstandigheden, verstoring van de valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, natuurverschijnselen, (natuur)rampen, weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en exportbelemmeringen en andere transport- en leveringsproblemen.
Indien de overmachtsituatie intreedt nadat de overeenkomst al ten dele is uitgevoerd, moet de klant zijn verplichtingen jegens EcoStel tot dat moment nakomen.
Artikel 18: Annulering, opschorting
Indien de klant de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering ervan wil annuleren, is hij aan EcoStel een door EcoStel nader te bepalen schadevergoeding verschuldigd. Deze schadevergoeding omvat alle door EcoStel gemaakte kosten en haar door de annulering geleden schade, inclusief gederfde winst. EcoStel heeft het recht om de schadevergoeding te fixeren en – naar keuze en afhankelijk van de al verrichte leveringen – 20 tot 100% van de overeengekomen prijs bij de klant in rekening te brengen.
De klant is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart EcoStel voor hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.
EcoStel heeft het recht om alle door de klant betaalde bedragen te verrekenen met de door de klant verschuldigde schadevergoeding.
Bij opschorting van de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van de klant zijn alle op dat moment gemaakte kosten direct opeisbaar en mag EcoStel deze bij de klant in rekening brengen. EcoStel mag bovendien alle tijdens de opschortingperiode te maken of gemaakte kosten bij de klant in rekening brengen.
Indien de uitvoering van de overeenkomst na de overeengekomen opschortingduur niet kan worden hervat, heeft EcoStel het recht om de overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de klant te ontbinden. Indien de uitvoering van de overeenkomst na de overeengekomen opschortingduur wordt hervat, moet de klant eventuele uit deze hervatting voortvloeiende kosten van EcoStel vergoeden.
Artikel 19: Toepasselijk recht/bevoegde rechter
Op de tussen EcoStel en de klant gesloten overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
Eventuele geschillen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de plaats waar EcoStel is gevestigd, zij het dat EcoStel altijd het recht behoudt om een geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in de plaats waar de klant is gevestigd.

